In de periode 1948 – 1962 trok de economie aan, de industriële productie verdubbelde zich en
Nederland was op weg naar een moderne samenleving. Mensen gingen weer op vakantie en de
vraag naar vliegreizen nam in een snel tempo toe.

Anthony Fokker School
Schiphol ontplooide zich tot wereldluchthaven en ook de groei van de vliegtuigindustrie raakte in een stroomversnelling. De vraag naar vakbekwame mensen in de vliegtuigindustrie nam hierdoor snel toe. Dit werd ook gestimuleerd door de overheid. Om die reden werd de interesse gewekt bij nieuwe studenten waardoor de luchtvaart nijverheidsschool aan de Zeezwaluwhof in Scheveningen snel te klein dreigde te worden. Er werden plannen ontwikkeld voor een nieuw modern schoolgebouw op de Binckhorst naar het ontwerp van de architecten F.C. de Weger en W. Zonneveld. In 1961 verhuisde de school voor luchtvaarttechniek naar het nieuwe onderkomen op de Binckhorstlaan 249. Met de verhuizing gingen er circa 300 studenten mee naar de nieuwe locatie, waarna het leerlingenaantal weer kon toenemen.

Het karakteristieke gebouw bestond uit een 9 meter hoge hangar van 1.200 m², met daar omheen de leslokalen. In de montagehal konden de leerlingen sleutelen aan vliegtuigen. De leslokalen stonden in direct contact met de technische ruimte; een onderdeel van de onderwijsfilosofie.

In 1966 werd de naam van de school door het schoolbestuur omgedoopt tot Anthony Fokker School (AFS). Het was namelijk o.a. de firma Fokker die de MTS verschillende keren had gesponsord om de schoolbegroting rond te krijgen.

Door het groeiende aantal studenten was de ruimte in deze school al snel weer te krap. In 1984, toen de school inmiddels 500 studenten huisvestte, is er begonnen met een uitbreiding van het gebouw waarbij er 2/5 deel is bijgebouwd. Daardoor kreeg de hangar een oppervlakte van ruim 2000 m² en kwamen er een flink aantal theorielokalen bij. In 1986 was de uitbreiding gereed en kon het studentenaantal doorgroeien. In 1990 zaten er 692 jongens en 13 meisjes op de AFS.

”Van 1961 t/m 1993 was het gebouw aan Binckhorstlaan 249 in Den Haag het onderkomen van de MTS voor Luchtvaarttechniek. In 2009 is het gebouw herontwikkeld en in gebruik als congres- en evenementenlocatie, “Fokker Terminal”. De locatie is inmiddels een succesvolle speler op de (inter)nationale congresmarkt. ”

De luchtvaartindustrie bleef snel groeien. Daarom werden er in 1990 door het ministerie plannen ontwikkeld voor een nog grotere school in Hoofddorp die 1000 leerlingen per jaar moest kunnen afleveren. In 1994 verhuisden de leerlingen naar het Nederlands Luchtvaart College in Hoofddorp en verdween de naam Anthony Fokker School.

Het gebouw heeft in de periode 1994 – 2006 verschillende functies gehad. Onder andere voor het Elsloo Praktijkonderwijs en als werkplaats voor verschillende projecten.

In oktober 2008 werd de AFS voor het eerst gebruikt als beurslocatie voor kunstbeurs ARTI en trok in 5 dagen 7500 bezoekers. Het gebouw, dat inmiddels op de slooplijst stond, kwam hierdoor ineens weer positief in beeld bij de Gemeente Den Haag. LM+MC (de huidige exploitant), heeft toen een marktonderzoek gedaan naar de haalbaarheid van een herontwikkeling van het gebouw tot evenementenlocatie voor de zakelijke markt. Dit gaf een positief beeld over de haalbaarheid hiervan. In 2009 werd het complex verbouwd en werd de naam veranderd in Fokker Terminal. Inmiddels is deze locatie uitgegroeid tot een toonaangevende congres- en eventlocatie met landelijke aantrekkingskracht.

Bron:
Een werkplaats voor de toekomst-Anthony Fokkerschool 1936-1993, Marck Dierikx en Ernest Hueting; uitgeverij Matrijs, 2000; ISBN 90 5345 161 7.

Neem contact met ons op

Karen Marcillaud
Sales & Event Manager
070 - 262 90 66

Tim Rosman
Sales & Event Director
070 - 262 90 66